Mange mennesker i dag føler seg litt fanget og føler at noe mangler i livet. De lengter etter noe mer uten at de klarer å identifisere hva. Her er en enkel modell som illustrerer hvordan man kan finne sin mening med livet. "Ikigai" er krysningspunktet mellom fire essensielle aspekter livet.

Kostholdsveiledning & coaching

945
NKR
Dette får du:
En time video intervju som inneholder:
Kostholdsveiledning
Hvordan endre gamle vaner
Verktøy
Kom i gang

Kostdagbok

1795
NKR
Dette får du:
Kostholdsveiledning
Hvordan endre gamle vaner
Verktøy
Kostdagbok som strekker seg over tre dager som blir vurdert av veileder. Du får tilsendt skjema
Tilsendt plan med vurdering av kostholdsinntak og videre anbefalninger
Kom i gang

Alt i ett

2245
NKR
Dette får du:
En time videointervju som inneholder:
Kostholdsveiledning
Hvordan endre gamle vaner
Verktøy
Kostdagbok som strekker seg over tre dager som blir vurdert av veileder. Du får tilsendt skjema
Tilsendt plan med vurdering av kostholdsinntak og videre anbefalninger
Tips til sunne oppskrifter
Kom i gang

Når man hører uttrykket en sunnere livsstil, så tenker man kanskje først og fremst trening og mat, men begrepet sunnere livsstil har en dypere mening. Vi mennesker er ikke bare det vi spiser og hvordan vi beveger oss. Vi er også hva vi tenker, hva vi hører og ser på, menneskene og miljøet vi omgir oss med. En helhet av hvordan alle disse faktorene henger sammen. Om vi er i et giftig forhold er kanskje ikke et sunt kosthold eller sunne rutiner den første tanken som slår oss. Det kan også være utfordringer med tanke på hjemmebane og jobb. Om det bare finnes usunne alternativer rundt oss og at det er en form for normalitet.

Det finnes ulike verktøy vi mennesker kan ta i bruk for å mestre hverdagen og nå våre mål bedre. Her kommer disiplin inn i bildet. Disiplin er først og fremst en måte for selvkjærlighet. La oss ta for oss noen eksempler. Hvordan vi starter dagen vår legger grunnlaget for resten av dagen. Sett deg et mål om å stå opp tidlig og re sengen din. Det å stå opp tidlig har mange positive helsefordeler.
Starte å ta i bruk meditasjon. Her vil jeg anbefale appen Calm. Den er helt fantastisk. Det er ikke alltid så lett å kjenne på det å være i øyeblikket, men meditasjon gir mer ro og innsikt. Lag struktur i tingene dine. Ta en skikkelig opprydning i alt. I klesskapet ditt, pc-en, mobilen, få orden i alt. Det ligger mestringsfølelse av å ha struktur og orden rundt seg.

Alt starter i hjernen. For å endre mønster/vaner så må vi først ta for oss det grunnleggende. Hvordan gjør vi så dette? Hvordan endrer vi våre vaner? Vi kan si at vi har klart å danne oss en ny vane når vi gjør den på autopilot. Hjernen vår registrerer ikke om det er en god eller dårlig vane. Den gjør bare det den har gjort flest ganger. Det er her strategi kommer inn. For å bryte en gammel vane må den erstattes med en ny. Å tenke at man bare skal bryte en vane uten en strategi vil ikke fungere i lengden. Det er derfor det er så viktig å lage en plan når man skal bryte et gammelt mønster, og skape et nytt og bedre. Tålmodighet er viktig. Alt kan ikke skje på en dag. Derfor er det viktig at vi setter oss delmål, små mål på veien til det endelige målet vårt. Det viktigste er ikke å nå målsettingen så kjapt som mulig, men å få den inn som en vane.

SERTIFISERINGER

SALG & COACHING

PERSONLIG TRENER

KOSTRÅDGIVER

HER FINNER DU BLOGGEN MIN

LEVERT AV